Alla inlägg den 8 maj 2012

Av xenia alpkut - 8 maj 2012 21:19

Dina ögon säger mer om dig än du tror - ögonfärgen kan säga något om du kommer att drabbas av hudsjukdomarna vitiligo och hudcancer.

Vitiligo är en autoimmun sjudom som leder till svåra pigmentfläckar.

Professor Richard Spritz leder det internationella forskningsprojektet från Denver i Colorado.

Forskarna fann en rad nya gener som visar sig spela roll i sjukdomen vitiligo men de passade också på att kolla hur ögonfärger var representerade bland friska och sjuka försökspersoner.

Resultaten visar att blåögda mer sällan verrkar drabbas av just vitiligo, medan brunögda verkar lida större risk att utveckla sjukdomen.

Nu tror forskarna att det här kan lära oss mer om vad som också orsakar malignt melanom - hudcancer - eftersom hudcancer och vitiligo är olika variationer av samma gen.

Forskningsresultaten är publicerade i tidskriften National genetics.

ANNONS
ANNONS
Av xenia alpkut - 8 maj 2012 17:30

Fråga

Jag vore tacksam om jag kunde få mer information om CVI. Vad jag har förstått är det en skada i hjärnan som ger svårigheter att tolka synintryck. Vad innebär det?

Svar

CVI, cerebral visual impairment, är en form av synskada som kan uppstå till följd av vissa skador i hjärnan. Det är en vanlig orsak till synnedsättning hos barn. Barn som föds för tidigt är extra känsliga för påfrestningar både före, under och efter förlossningen, eftersom hjärnans blodförsörjning inte är färdigutvecklad. De hjärndelar som är extra känsliga är de som har med synen att göra och därför kan en synskada bli ett resultat av en för tidig födsel.

Det största problemet för personer med CVI brukar vara att man får ett problem att tolka det man ser, problem med avståndsbedömning, ansiktsigenkänning, orientering och rörelser.

Av xenia alpkut - 8 maj 2012 17:13

 

Av xenia alpkut - 8 maj 2012 16:32

Genom att minska på sockret och göra bättre val i butiken kan du få bättre hälsa och minska risken för folksjukdomar. Här får du sockerdetektivens bästa tips.
 
Minska på sockret och få bättre hälsa

Socker och sockerhaltig mat är ett stort hot mot folkhälsan. Många äter och dricker alldeles för mycket socker, ibland utan att ens vara medvetna om det.
 
 
Genom att lusläsa på förpackningen innan köp kan du bli mer medveten och öka din sockerkunskap.
 
 
I genomsnitt äter vi ungefär 45 kg raffinerat vitt socker per person och år. Motsvarande siffra för det socker vi dricker i form av saft och läsk är drygt 90 liter per person och år.
 
 
Socker ger tomma kalorier med biverkningar
 
Den höga sockerkonsumtionen är farlig och kan leda till övervikt, blodfettförändringar, dålig tandhälsa, insulinresistens och diabetes typ 2, sockerberoende och sötsug. För barn tillkommer andra konsekvenser. De kan få svårt att sitta stilla och svårt att koncentrera sig, med minskade förutsättningar för inlärning som följd.
 
 
Det vita raffinerade sockret är en kemisk produkt där vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, fibrer och vatten som finns naturligt i sockerbetan och sockerröret har tagits bort. Raffinerat socker innehåller inga näringsämnen utan består av så kallade tomma kalorier som ger energi men ingen näring.
 
 
För att kroppen ska bryta ner socker krävs bl a B-vitamin, som tas från blodet och hjärnan, kalcium, magnesium och andra mineraler som tas från skelettet och järn som tas från tarmen.
 
 
En hög sockerkonsumtion under lång tid kan medföra att vi blir undernärda, eller i alla fall felnärda eftersom kroppen dräneras på viktiga näringsämnen.
 
 
Mycket av den ohälsa vi drabbas av har sin grund i att vi äter och dricker för mycket vitt raffinerat socker och andra snabba raffinerade kolhydrater, som till exempel vitt mjöl, stärkelse och andra snabba sockerarter.
 
 
”Den västerländska sjukan”, eller det metabola syndromet, drabbar allt fler, och allt yngre drabbas. De sjukdomar som räknas till det metabola syndromet är högt blodtryck, diabetes typ 2, övervikt och förhöjda blodsockervärden. Candida – kliande svampinfektioner – göds också av socker.
 
 
Är sötningsmedel bättre?
 
Om vi nu ska undvika socker – är det då bättre att äta produkter som innehåller artificiellasötningsmedel i stället?
 
 
Vissa hävdar att dessa inte påverkar blodsockret, andra hävdar att när vi känner söt smak kan inte vår kropp avgöra om det är socker som är på väg ner i magsäcken eller om det är sötningsmedel, utan kroppen förbereder sig med insulinutsöndring.
 
 
Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med sötningsmedel och mättnadssignalerna kan bli förvirrade så att man äter mer.
 
 
Var vaksam när du läser igenom innehållsdeklarationen och hittar aspartam, cyklamat, sackarin, acesulfam K, sukralos, som alla är exempel på artificiella sötningsmedel.
 
 
När sötningsmedel slutar på –socker (druvsocker, fruktsocker, farinsocker, invertsocker) eller –sirap (glukossirap, majssirap, high fructose corn syrup) är det lätt att förstå att det handlar om socker.
 
 
Det finns också s k sockeralkoholer som smakar sött och de slutar på –ol (sorbitol, mannitol, laktitol, xylitol).
 
 
Bli en sockerdetektiv
 
Börja med att ta en titt på den mat du har hemma i kylskåp och skafferi. Gå igenom de matvaror som du äter varje dag – till exempel frukostflingor, müsli, mjölkprodukter i form av fil och yoghurt och bröd. Titta noga igenom innehållsförteckningen och se vad de olika matvarorna är tillverkade av.
 
 
Ställ dig själv några frågor:
 
• Finns det socker i produkten?
 
• Står det socker i innehållsförteckningen eller något annat som verkar sött?
 
• Behöver du produkten eller kan du välja en mindre sötad eller helt osötad version?
 
• Finns det någon motsvarande produkt som inte innehåller socker som du kan byta till?
 
• Är du beredd att byta ut matvaran?
 
• Från och med när ska du i så fall byta ut den?
 
 
Alla tjänar hälsomässigt på att öka sin medvetenhet om att det finns socker där man minst anar det och att välja bort sötade matvaror.
 
 
Bröd till exempel kan innehålla mycket dolt socker. För att hitta bröd utan onödigt socker gör du så här:
 
 
Leta reda på kolhydrater i tabellen över näringsvärden. Under den raden finns ofta en rad som redovisar hur mycket socker produkten innehåller. Texten varav sockerarter bör ha ett värde på mindre än 5 för att brödet ska vara utan tillsatt socker.
 
 
Vanligt knäckebröd har 1-1,5 gram sockerarter per 100 gram bröd, medan mjukt bröd kan variera från 1-15 gram. Att bröd är brunt till färgen har mindre betydelse.
 
 
Ett annat knep är att räkna antalet ingredienser. Fem är fullt tillräckligt för att baka ett bra bröd. Mjöl (fullkorn, gärna av flera olika sorter), vatten, jäst och lite salt är vad som behövs. Innehåller brödet fler ingredienser finns förmodligen många onödiga ingredienser och tillsatser.
 
 
Samma knep kan också användas när det gäller att välja frukostprodukter i form av flingor och müsli. Välj den frukostflinga som har max 5 gram sockerarter per 100 gram och få ingredienser.
 
 
 
 
Artikeln är skriven av Maj Östberg Rundquist, författare till boken Sockerdetektiven utgiven på ICA Bokförlag.


Av xenia alpkut - 8 maj 2012 16:32

Genom att minska på sockret och göra bättre val i butiken kan du få bättre hälsa och minska risken för folksjukdomar. Här får du sockerdetektivens bästa tips.
 
Minska på sockret och få bättre hälsa

Socker och sockerhaltig mat är ett stort hot mot folkhälsan. Många äter och dricker alldeles för mycket socker, ibland utan att ens vara medvetna om det.
 
 
Genom att lusläsa på förpackningen innan köp kan du bli mer medveten och öka din sockerkunskap.
 
 
I genomsnitt äter vi ungefär 45 kg raffinerat vitt socker per person och år. Motsvarande siffra för det socker vi dricker i form av saft och läsk är drygt 90 liter per person och år.
 
 
Socker ger tomma kalorier med biverkningar
 
Den höga sockerkonsumtionen är farlig och kan leda till övervikt, blodfettförändringar, dålig tandhälsa, insulinresistens och diabetes typ 2, sockerberoende och sötsug. För barn tillkommer andra konsekvenser. De kan få svårt att sitta stilla och svårt att koncentrera sig, med minskade förutsättningar för inlärning som följd.
 
 
Det vita raffinerade sockret är en kemisk produkt där vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, fibrer och vatten som finns naturligt i sockerbetan och sockerröret har tagits bort. Raffinerat socker innehåller inga näringsämnen utan består av så kallade tomma kalorier som ger energi men ingen näring.
 
 
För att kroppen ska bryta ner socker krävs bl a B-vitamin, som tas från blodet och hjärnan, kalcium, magnesium och andra mineraler som tas från skelettet och järn som tas från tarmen.
 
 
En hög sockerkonsumtion under lång tid kan medföra att vi blir undernärda, eller i alla fall felnärda eftersom kroppen dräneras på viktiga näringsämnen.
 
 
Mycket av den ohälsa vi drabbas av har sin grund i att vi äter och dricker för mycket vitt raffinerat socker och andra snabba raffinerade kolhydrater, som till exempel vitt mjöl, stärkelse och andra snabba sockerarter.
 
 
”Den västerländska sjukan”, eller det metabola syndromet, drabbar allt fler, och allt yngre drabbas. De sjukdomar som räknas till det metabola syndromet är högt blodtryck, diabetes typ 2, övervikt och förhöjda blodsockervärden. Candida – kliande svampinfektioner – göds också av socker.
 
 
Är sötningsmedel bättre?
 
Om vi nu ska undvika socker – är det då bättre att äta produkter som innehåller artificiellasötningsmedel i stället?
 
 
Vissa hävdar att dessa inte påverkar blodsockret, andra hävdar att när vi känner söt smak kan inte vår kropp avgöra om det är socker som är på väg ner i magsäcken eller om det är sötningsmedel, utan kroppen förbereder sig med insulinutsöndring.
 
 
Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med sötningsmedel och mättnadssignalerna kan bli förvirrade så att man äter mer.
 
 
Var vaksam när du läser igenom innehållsdeklarationen och hittar aspartam, cyklamat, sackarin, acesulfam K, sukralos, som alla är exempel på artificiella sötningsmedel.
 
 
När sötningsmedel slutar på –socker (druvsocker, fruktsocker, farinsocker, invertsocker) eller –sirap (glukossirap, majssirap, high fructose corn syrup) är det lätt att förstå att det handlar om socker.
 
 
Det finns också s k sockeralkoholer som smakar sött och de slutar på –ol (sorbitol, mannitol, laktitol, xylitol).
 
 
Bli en sockerdetektiv
 
Börja med att ta en titt på den mat du har hemma i kylskåp och skafferi. Gå igenom de matvaror som du äter varje dag – till exempel frukostflingor, müsli, mjölkprodukter i form av fil och yoghurt och bröd. Titta noga igenom innehållsförteckningen och se vad de olika matvarorna är tillverkade av.
 
 
Ställ dig själv några frågor:
 
• Finns det socker i produkten?
 
• Står det socker i innehållsförteckningen eller något annat som verkar sött?
 
• Behöver du produkten eller kan du välja en mindre sötad eller helt osötad version?
 
• Finns det någon motsvarande produkt som inte innehåller socker som du kan byta till?
 
• Är du beredd att byta ut matvaran?
 
• Från och med när ska du i så fall byta ut den?
 
 
Alla tjänar hälsomässigt på att öka sin medvetenhet om att det finns socker där man minst anar det och att välja bort sötade matvaror.
 
 
Bröd till exempel kan innehålla mycket dolt socker. För att hitta bröd utan onödigt socker gör du så här:
 
 
Leta reda på kolhydrater i tabellen över näringsvärden. Under den raden finns ofta en rad som redovisar hur mycket socker produkten innehåller. Texten varav sockerarter bör ha ett värde på mindre än 5 för att brödet ska vara utan tillsatt socker.
 
 
Vanligt knäckebröd har 1-1,5 gram sockerarter per 100 gram bröd, medan mjukt bröd kan variera från 1-15 gram. Att bröd är brunt till färgen har mindre betydelse.
 
 
Ett annat knep är att räkna antalet ingredienser. Fem är fullt tillräckligt för att baka ett bra bröd. Mjöl (fullkorn, gärna av flera olika sorter), vatten, jäst och lite salt är vad som behövs. Innehåller brödet fler ingredienser finns förmodligen många onödiga ingredienser och tillsatser.
 
 
Samma knep kan också användas när det gäller att välja frukostprodukter i form av flingor och müsli. Välj den frukostflinga som har max 5 gram sockerarter per 100 gram och få ingredienser.
 
 
 
 
Artikeln är skriven av Maj Östberg Rundquist, författare till boken Sockerdetektiven utgiven på ICA Bokförlag.


Presentation


HEJ

Välkommen till Xenia Alpkut´s blogg Min Blogg handlar om allt möjligt som är intressant och bra att veta! Det står dessutom jättemycket fakta och nöje :)

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ    Välkommen till  Xenia  Alpkut´s blogg med Blogkeen
Följ    Välkommen till  Xenia  Alpkut´s blogg med Bloglovin'

Gästbok

alla

nytt

    

MUSIK

KENT

En plats i solen

 

 

 

 

 

Solen

 

 

 

Solen är en stjärna av en relativt vanlig typ som befinner sig i centrum av vårt solsystem och som bildades för ungefär 4,6 miljarder år sedan när ett moln av gas och stoft i Vintergatan drogs samman.[9] Solsystemets åtta planeter, varav en är jorden (Tellus), samt fem dvärgplaneter, rör sig i elliptiska omloppsbanor runt solen. Solens utstrålande energi i form av ljus och värme som når jorden är en förutsättning för allt biologiskt liv på planeten jorden och den globala jämvikt som råder sedan miljarder år tillbaka i vädersystem och havsströmmar. Solen är en medelstor stjärna. I astronomiska sammanhang används ibland symbolen för den.

 

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se