Direktlänk till inlägg 23 februari 2017

Astronomer kan ha hittat en jordlik planet

Av xenia alpkut - 23 februari 2017 13:33

En ny planet - med förutsättningar som liknar dem på jorden - har hittats.

På torsdagskvällen håller Nasa en presskonferens där man berättar om den nya upptäckten: exoplaneten Kepler 452B.

– I dag kan vi presentera upptäckten av en exoplanet. Det är jorden 2.0, säger John Grunsfeld, vid Nasa.

Det amerikanska rymdorganet Nasa höll under torsdagskvällen en presskonferens via telefon. Där berättade man om rymdskeppet Keplers senaste upptäckt: Planeten Kepler-452b.

– I dag kan vi presentera upptäckten av en exoplanet. Detta kan som en nära kusin till jorden och det närmaste vi hittills har kommit, det är jorden 2.0, säger John Grunsfeld, vid Nasa.

Upptäckten är den första planeten som är i nära storlek med jorden, Kepler-452b.

Betydande möjligheter till liv

Planeten ligger på ett gynnsamt avstånd till en solliknande stjärna. Avståndet till jorden är 1400 ljusår och den rundar sin stjärna var 385:e dag.

Den nya planeten må ligga långt från jorden, men är den planet som är mest lik jorden storleksmässigt av dem som Nasa hittills har hittat. Kepler-452b är 1,5 gånger större än jorden och enligt Nasa är det troligt att den har en bergig jordyta.

Det betyder enligt det amerikanska rymdorganet att det finns en betydande möjligheter för liv att uppstå på planeten.

– Vi kan tänka på Kepler-452b som en äldre kusin till jorden. Det ger oss en möjlighet att förstå och reflektera över jordens utveckling, säger Jon Jenkins vid Nasa.

Kepler-452b befinner sig inom den "beboeliga zonen" och enligt Nasa har den funnits i över 6 miljarder år.

– Den nya planetens bana liknar jordens bana runt vår sol. Det solsystemet som planeten ligger i ett solsystem som liknar vårt eget väldigt mycket, berättade man vid presskonferensen.

Upptäckten av planeten är enligt Nasa en milstolpe på vägen mot att hitta en annan jord. Nasa är hoppfulla och tror att det i framtiden finns en möjlighet att besöka den nya planeten.

– Du och jag kommer antagligen inte besöka de här planeterna. Men våra barnbarns barn skulle kunna det. Detta ger oss något att sikta mot. Om en generation kanske vi har möjlighet att ta oss dit, säger Jeff Coughlin vid Nasa.

Upptäckt gjord av teleskop

Den revolutionerande upptäckten har gjorts av rymdskeppet Kepler, som lanserades 2009. Uppgiften var att leta efter så kallade exoplaneter, planeter som befinner sig utanför vårt eget solsystem men med förutsättningar som liknar jordens.

– Exoplaneter, speciellt små jordliknande världar, var något som hörde hemma inom science fiction för bara 21 år sedan. I dag, tusentals upptäckter senare, är astronomer på väg att hitta något som människor har drömt om i tusentals år - en annan jord, skriver Nasa i ett pressmeddelande på sin hemsida.

Sedan Kepler lanserades för sex år sedan har den identifierat över tusen planeter och på 22 av dem tror man att förutsättningarna är sådana att liv skulle kunna uppstå.

Planeter inom den "beboeliga zonen"

Rymdskeppet Kepler har cirkulerat i en bana med en diameter på 150 miljoner kilometer från solen.

Nasa har varit speciellt intresserade av att hitta planeter som befinner sig inom den "beboeliga zonen". Det betyder ett lagom långt avstånd till en stjärna för att vatten ska kunna finnas på planetens yta, skriver The Mirror.

De flesta av de planeter, där liv kan uppstå är större än jorden. Enligt Daily Mail ska de tidigare upptäckta planeterna vara uppemot 40 procent större än jorden.

Under veckan som gått kom även nyheten om att svenskättlingen Kjell Lindgren besökt den internationella rymdstationen ISS. Under omsdagen sköts Lindgren i väg i en rymdkapsel till ISS och han uppges nu ha landat.

Kjell Lindgren har sina rötter i norra Skåne varifrån hans släktingar utvandrade 1902 och ska vara ättling till Osbyprästen Sam Dahl.

Från