Alla inlägg under december 2018

Av xenia alpkut - 2 december 2018 14:00

     

 

Wahlgrens värld är en svensk TV-serie som hade premiär på Kanal 5 6 oktober 2016.[1] Premiäravsnittet hade 396 000 tittare.[2] I serien får man främst följa sångerskan Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Wahlgren Ingrosso i deras vardagsliv, medan övriga familjemedlemmar och vänner är med emellanåt.[3] Programmet vann Kristallen 2018 för årets TV-program.

ANNONS
Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:15




Ett internationellt team av forskare har upptäckt ett nytt, massivt stjärnsystem som man gett namnet Apep. Ett stjärnsystem som nu utmanar befintliga teorier om hur stora stjärnor dör.

-       Det här stjärnsystemet är troligen det första i sitt slag som någonsin upptäckts i vår egen galax, förklarar Benjamin Pope, vid New York University, som är en av forskarna bakom upptäckten.


    Det här stjärnsystemet är troligen det första i sitt slag som någonsin upptäckts i vår egen galax, förklarar Benjamin Pope, vid New York University, som är en av forskarna bakom upptäckten.

Teamet upptäckte en typ av supernova som sprutar ut en extremt kraftfull plasmastråle som tros uppstå endast i avlägsna galaxer. Forskarna förväntade sig inte att ett sådant system skulle hittas i vår galax - bara i yngre galaxer långt bort. De förvånades även över att det här stjärnsystemet inte upptäckts betydligt tidigare med tanke på dess kraftiga ljusstyrka.

ANNONS
Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:15


uden fungerar som ett slags strömbrytare som antingen släpper in eller stänger ute fukt. När luften är torr släpper huden in mer vatten och när den är fuktig släpper den in mindre vatten.Nu har kemister på Lunds universitet lyckats förklara den bakomliggande mekanismen.

Huden är kroppens största organ och har många olika uppgifter, men huvudfunktionen är att skydda våra vattenrika kroppar i en torr omgivning. Hudlagret kan beskrivas som en tunn barriär, ett slags film som ändrar egenskaper beroende på om omgivande luft är torr eller fuktig.


Den här reglerande funktionen är ett känt fenomen men själva mekanismen bakom är ny kunskap. Huden fungerar som en switch – antingen släpper den in eller stänger ute fukt och det regleras av fukten i omgivningen. Det är den mekanismen som gör att vi till exempel inte förlorar mer vatten i ett flygplan med torr luft än i en fuktig djungel.

Hudens funktion är alltså en process som kontrollerar transporten av molekyler genom en barriär. Genom att ändra yttre förhållanden går det att påverka barriärfunktionen så att den släpper igenom fler eller färre molekyler.

Jag tänker så här: Det kan alltså potentiellt vara dumt att smeta på en massa krämer när huden är som torrast, på vintern, eftersom du möjligen stör hudens egna process. Personligen använder jag bara kokosolja på huden.

Generellt tror jag att det viktigaste är att inte tvätta med tvål i tid och otid. Vi blir inte friska av att tvätta oss, vi blir sjuka. Vi tar bort det feta lagret som ska hålla huden smidig och fri från sprickor. Sprickor är ju potentiella ingångar i kroppen för inkräktare. Vi sätter dessutom bakteriefloran ur balans med rengöringsmedel.

Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:15

  • Ni kanske har hört Sveriges Radios reportageserie om hur vattensituationen påverkar människors liv runt om ¨8¨8på jorden. Våra korrespondenter har rapporterat från mangroveskogen i Thailand och fronten i östra Ukraina.
  • I dag ska vi bege oss till den lilla ön Langeoog utanför den tyska Nordsjökusten.

På Langeoog är konsekvenserna av den globala uppvärmningen redan tydliga. Stigande havsnivåer och förändrade väderfenomen hotar öns dricksvattenförsörjning. 

En av familjerna på ön har tillsammans med nio andra familjer och grupper runt om i världen stämt EU för att inte göra tillräckligt för att hejda utvecklingen. Därmed bryter EU mot flera av de grundläggande rättigheter som unionen har enats om, hävdar de.

Efter flera tågbyten, buss och den sista timmen med färja, närmar jag mig Langeoog,  den långa ön. Tillsammans med de andra långsmala ostfrisiska öarna ligger den som i ett pärlband några kilometer utanför den tyska Nordsjökusten.

Från hamnen till själva samhället skramlar man fram i ett litet färgglatt tåg. Annars tar man sig fram till fots, på cykel eller med häst och vagn. Bilar är inte tillåtna på Langeoog.  

Här bor 1.300 personer året om. Men under sommarmånaderna är de tio gånger så många, berättar Maike Recktenwald. Hon är född och uppvuxen på ön där hennes familj har levt i fyra generationer.  

Vi går ut på den vidsträckta stranden. Barn bygger sandslott, några flyger med drakar och många promenerar utmed vattenbrynet som med tidvattnet långsamt rör sig längre och längre upp. En ovanligt lång och varm sommarsäsong vill inte riktigt ta slut.

Men ett tydligt hösttecken är att alla strandkorgar och träspångar är bortforslade för vinterförvaring. Inför de kommande stormarna måste allt röjas undan som annars far runt och river sönder de känsliga sanddynerna. 

– På bara ett par veckor har vi sett hur havet äter sig in mot land igen, berättar Maike Recktenwald. Hon är bara huvudet längre där hon står intill den en och en halv meter höga avbrutna sandkanten. Under sommaren har man skyfflat upp mängder med sand för att höja upp stranden som skydd för dynerna. Nu hämtar havet tillbaka bit för bit.  

Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:00


Efter en soldränkt sommar ska vi ställa om både våra kroppar och våra klockor till vintertid och mörkare dagar. Det kan bli rena chocken för vår inre dygnsrytm och trötthet och sömnproblem lurar runt oktoberhörnet. Men det finns sätt att justera kroppens klocka.


Vägen till en bra dygnsrytm går genom dina ögon. När de tar in ljus går en stoppsignal till det område i hjärnan som producerar melatonin - sömnhormon. När melatoninhalten minskar blir hela kroppen och hjärnan pigg, vaken och aktiv. När det blir mörkt igen sätter melatoninproduktionen fart och du blir sömnig. Om du vistas i dagsljus - eller åtminstone ljus - samma tid varje dag, följer din kropp en 24-timmarsrytm. Ljuset ställer helt enkelt om kroppens klocka varje morgon.


Däremot har försök visat att om man inte får några växlingar mellan ljus och mörker går kroppen in i en 25-timmarsrytm. Och ungefär samma sak händer när man, som vi, har ljus omkring sig nästan dygnet runt - samtidigt som det naturliga dagsljuset blir alltmer sparsamt under vinterhalvåret. Klockan börjar gå fel! Inte konstigt att mer än hälften av alla svenskar har någon form av sömnproblem.

Så nu är det dags att jobba lite extra för att ge kroppen en bra rytm! Här får du de bästa knepen.

 


 1. Sov mindre!


En kur för den som får sömnproblem kan vara att tillfälligt sova mindre - och undvika att ligga vaken i sängen. Om du vet att du klarar av att gå till jobbet efter 5 timmars sömn och måste stiga upp klockan 7, så går du till att börja med och lägger dig klockan 2. Om sömnen blir mer sammanhängande av det, så kan du gradvis gå och lägga dig 15-20 minuter tidigare varje kväll tills du kommer in i en bra sömnrytm. Blir du liggande vaken i sängen är det bättre att stiga upp och börja om.


2. Detoxa från artificiellt ljus

Forskare vid University of Colorado, Boulder lät nyligen en försöksgrupp åka ut och campa för att se hur deras dygnsrytm påverkades. I tidigare försök att ändra människors dygnsrytm har man använt artificiellt ljus och sett effekt, men nu hade försökspersonerna bara solens upp- och nedgång att styras av. Redan efter en vecka hade nattugglorna i försöket ställt om sina biologiska klockor med ungefär två timmar och blivit riktigt morgonpigga.

 

Du upplever flow

Avslappnad vakenhet. När du blundar och börjar slappna av går hjärnan in i en frekvens som kallas alfa. I alfatillståndet kommunicerar höger och vänster hjärnhalva bättre och man kan uppleva ett slags avslappnat fokus och klarhet. Många kommer på sina bästa idéer och lösningar på problem just när de är på väg att somna! Alfafrekvensen kan man också gå.

 

 


 

Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:00

     


Av xenia alpkut - 2 december 2018 13:00

ASD/Aspergers syndrom

ASD/Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. ASD står för Autism Spectrum Disorder. Aspergers syndrom är en form av ASD. Om du har ASD/Asperger kan det märkas på hur du kommunicerar med andra. Du kan också ha lättare än andra att fokusera på saker som intresserar dig.


ASD/Asperger är en form av autism

Den här texten handlar om ASD/Aspergers syndrom. ASD är ett samlingsnamn för olika typer av autism. ASD/Asperger är en lindrigare form av autism än autistiskt syndrom.

ASD/Asperger kan visa sig på olika sätt

ASD/Aspergers syndrom kan visa sig på olika sätt för olika personer och symtomen kan vara av olika svårighetsgrad. 

Om du har ASD/Asperger känner du troligen igen dig i några av de här symtomen:

• Vissa intressen tar upp en stor del av din tid.

• Du har mycket lätt att engagera dig i ämnen som intresserar dig,


men känner motstånd mot att ta till dig information när du inte är intresserad.

• Det kan vara svårt att förstå vad andra menar och hur de känner, om de inte säger det mycket tydligt.

• Vissa sysslor som andra gör nästan automatiskt, kan du behöva göra mer medvetet och steg för steg.

• Du kan lätt bli stressad om du behöver göra något som är nytt och ovant för dig.

• Det kan vara svårt att kommunicera med andra och du blir inte alltid förstådd. Du kan behöva att någon tydligt förklarar oskrivna regler som finns när man umgås med andra.

• Ibland hamnar du i beteenden och rutiner som känns svåra att bryta.

• Dina sinnesintryck tycks starkare än andras, som till exempel lukter och smaker. Du upplever kanske att kläderna skaver eller att vissa ljud är mycket störande eller obehagliga.

• Du kan ha svårt att tolka andras ansiktsuttryck och kroppsspråk. Signaler som visar att någon till exempel vill avsluta ett samtal är inte alltid tillräckligt tydliga och du kanske inte uppfattar om den andra slutar lyssna. 

• Det känns troligen inte självklart för dig att själv använda sociala signaler, som ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppsspråk och gester.

Många med ASD/Asperger har ett mycket stort ordförråd, samtidigt som det kan vara svårt att uppfatta när ett ord används bildligt eller har flera betydelser. Om du har ASD/Asperger kanske du ibland missuppfattar skämt eller bildspråk och tolkar det bokstavligt. På frågan "kan du öppna fönstret?" svarar du kanske "ja", men missade att det egentligen var en uppmaning till dig att öppna fönstret.

Av xenia alpkut - 2 december 2018 12:45

Det är när du sover som huden bygger upp fukt och smidighet. Vi har tipsen som gör sömnen ännu skönare.


Sömn är kroppens naturliga skönhetsmedel. Det menar John Axelsson, sömnforskare vid Karolinska institutet och Stockholms universitet.

Det viktigaste för utseendet är djupsömnen som vi sover i början av natten. Då frisätts stora mängder tillväxthormoner som sätter fart på förnyelse och uppbyggnad av våra celler, inte minst i huden.

– Om man sover dåligt kan det vara så att kollagensystemet i huden blir ansträngt och att en del av rynkorna blir kvar. Man har inte bevisat det, men det är fullt möjligt, säger John Axelsson.

Kollagen är ett fiberprotein i huden som bidrar till att hålla den fuktig och smidig. Om huden får för lite kollagen kan den uppfattas som färglös och smårynkig, och man kan se mörka ringar under ögonen. Utan den viktiga djupsömnen kan det alltså vara så att huden – som är vårt största organ – åldras snabbare.


Men hudens immunsystem kan påverkas av för lite sömn på flera sätt: I försök på råttor som utsattes för sömnbrist har man sett att de förutom att bli trötta även fick sår på huden. Såren blev värre för varje dag de fick sin sömn störd. Detta är ett tecken på att längre perioder utan sömn hindrar immunförsvaret från att sköta sitt jobb.

John Axelsson ligger också bakom en svensk studie där hans forskargrupp har tittat närmare på begreppet ”skönhetssömn”. Resultatet blev att en god sömn verkligen får människan att se friskare och mer attraktiv ut.

En testpanel fick titta på bilder av försökspersonerna i studien. En bild togs när personerna var utvilade efter åtta timmars god nattsömn, den andra bilden togs efter två nätter med extremt lite sömn. Personerna som sovit för lite bedömdes som ”ohälsosamma” och mindre attraktiva. De hade rödare ögon, mer hängande ögonlock, mörka ringar runt ögonen. De var också blekare och rynkigare och såg ledsnare ut.

Presentation


HEJ

Välkommen till Xenia Alpkut´s blogg Min Blogg handlar om allt möjligt som är intressant och bra att veta! Det står dessutom jättemycket fakta och nöje :)

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ    Välkommen till  Xenia  Alpkut´s blogg med Blogkeen
Följ    Välkommen till  Xenia  Alpkut´s blogg med Bloglovin'

Gästbok

alla

nytt

    

MUSIK

KENT

En plats i solen

 

 

 

 

 

Solen

 

 

 

Solen är en stjärna av en relativt vanlig typ som befinner sig i centrum av vårt solsystem och som bildades för ungefär 4,6 miljarder år sedan när ett moln av gas och stoft i Vintergatan drogs samman.[9] Solsystemets åtta planeter, varav en är jorden (Tellus), samt fem dvärgplaneter, rör sig i elliptiska omloppsbanor runt solen. Solens utstrålande energi i form av ljus och värme som når jorden är en förutsättning för allt biologiskt liv på planeten jorden och den globala jämvikt som råder sedan miljarder år tillbaka i vädersystem och havsströmmar. Solen är en medelstor stjärna. I astronomiska sammanhang används ibland symbolen för den.

 

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se